cz   en

BLOG JIŘÍHO DVOŘÁKA

 

 “Než mít mrtvý firemní FB profil, tak to raději nemít žádný."


« zpět na seznam článků
Lekce 1 - Co je stát a proč vlastně existuje?

Lekce 1 - Co je stát a proč vlastně existuje?

Úvod k lekcím

Třetí pilíř Plánu pro Českou republiku je v principu otevření očí občanům.  Problém dnešní společnosti je, že většina lidí si buďto myslí, že jim je vše jasné a že všemu rozumí, anebo v horším případě nad věcmi vůbec nepřemýšlí a berou je, jak jsou.

13569013_1752276258382900_3419033318371844546_o.jpgJá od té doby, co se zajímám o vědu, politiku, astrofyziku, kvantovou mechaniku, hudební nauku, jazyky, podnikání a ……celou řadu dalších odvětví, jsem zjistil, že ačkoli toho asi nyní už znám víc než průměrný člověk, uvědomuji si, jak STRAŠNĚ MOC MÁLO toho víme a tudíž jak STRANĚ MOC MÁLO toho vím já.  Proto vždy ke všemu přistupuji s čistou myslí a s vědomím, že nic nevím a že se moc rád nechám poučit, protože VŽDY existuje možnost, že se mýlím, anebo vím něco špatně.

Z tohoto důvodu se rád na věci dívám selským rozumem.

Své poznatky rád sdílím se svým okolím, protože cítím, že lidem otevírají oči.  Ne ve smyslu, že by řekli, máš pravdu Jiří, absolutně nesouvisející hvězdy ve Vesmíru, které z pohledu Země zdánlivě tvoří obrazce, které zdánlivě připomínají různé tvory či věci na Zemi, opravdu nikterak nesouvisí s našimi osudy.  O to mně nejde, Jde mi o to, aby lidé nad věcmi začali přemýšlet.

Proto nyní začnu psát tuto sérii o obecných pravdách, které bychom měli všichni znát a připomínat si je. Abychom tyto pravdy měly před očima, aby až nám zase někdo bude říkat, že něco máme či nemáme dělat, to využili jako kompas v mlze, aby s námi nemohl NIKDO manipulovat a mohli jsme se svobodně rozhodovat.

Lekce I. – Co je stát a proč vlastně existuje?

Vnější nepřítel

Před statisíci lety lidé začali žít ve společenství. Představte si rybářskou vesničku, kde žije 10 rybářských rodin.  Každé ráno tátové vyrazí k moři, mámy s dětmi zůstávají doma.  Každý den se tátové vrací domu, každý chytne zhruba jednu rybu a s tou nasytí svoji rodinu.

Jednoho dne, když se tátové vrátili, zjistili, že divoký medvěd napadl vesnici.  Naštěstí všichni přežili, ale vesnice byla celá poničená, jak hladový medvěd vyhledával v chaloupkách potravu.

Proto se tátové domluvili, že jeden z nich už rybařit nebude a bude ozbrojen hlídat vesnici v době, kdy ostatní rybaří.  Za to mu každý dá jednu desetinu svého úlovku.

Tento systém udržoval vesnici v bezpečí.  Vesničce se dařilo a časem se z deseti rodin rozrostla na sto rodin.

Strážců bylo 10.  Rybářů 90 a každý rybář odevzdával velmi rád část svého úlovku, aby bylo nasyceno 10 strážců.

 

Vnitřní nepřítel

Jednoho dne se rybáři vřítili domů a zjistili, že tři chaloupky někdo vykradl.  Nebylo to zvíře, ale člověk!  Strážci neviděli nic, protože odjakživa hlídali vesnici před vnějším nepřítelem.  Kdo to tedy mohl být, ptali se vesničané navzájem.  Musel to být asi někdo z nás.  A nebyl to ani žádný rybář, protože ti loví a nebyl to ani žádní strážce, protože ti se uvnitř vesnice vůbec nepohybují.

A tak se rozhodli, že 5 rybářů již lovit nebude a že tito tátové budou nyní během dne chodit po vesnici a dohlížet na všechny chaloupky.  Budou mít přehled, kdo a kde bydlí, aby věděli, kdo má přístup do jaké chaloupky.  Těmto tátům se začalo říkat hlídači.

Uběhlo dalších pár let a vše bylo v pořádku.

Bezpečnost

Jednoho dne se hlídačům podařilo chytit jednu matku v cizí chalupě, jak z ní vynáší cizí věc.  Zavřeli ji tedy do jedné z chalupy a čekali na všechny rybáře, až se večer vrátí.  Když se vrátili, šli se všichni podívat do chalupy této matky a našli v její chaloupce cizí věci dalších rodin.

Celá vesnice se naštvala a celou rodinu bez toho, aby ji vyslechla, zabila!

Po několika dnech se zjistilo, že tato rodina tyto věci vůbec nikomu neukradla, všichni si tu chaloupku spletli!  Všichni se zastyděli a rozhodli následovně.  Vybereme nejmoudřejšího z nás a ten bude dohlížet na všechny situace, které budou hlídači řešit tak, aby se už nikdy nestalo, že bude někdo nespravedlivě zabit.

Této vesnici se od té doby dařilo.  89 rybářů lovilo ryby.  10 strážců hlídalo okolí.  5 hlídačů hlídalo chaloupky a pořádek.  A pan soudce dohlížel na věrohodnost důkazů a trestů.

Myšlenky a otázky k zamyšlení

  • Potřebuje řádový občan ke svému životu víc než ochranu vnějších hranic, vnitřní bezpečnost a záruku spravedlnosti? (zdravotní péči si mohu platit u soukromé pojišťovny, mohu chodit do soukromé školy, připomínám, že v tomto modelu mám o třeba 40% vyšší čistý příjem, protože stát řešící primárně vnější a vnitřní bezpečnost a spravedlnost, nemusí vybírat tolik na daních)
  • Pořád se ptejte. Chceme, aby tuto službu zajišťoval stát?
  • Potřebuji tuto službu k tomu, abych mohl kvalitně žít?
  • Nepřijde vám absurdní, že by hlídači, strážci a pan soudce, ještě z ryb co dostávají od rybářů, desetinu odevzdávali zpět do společné pokladny?

Domácí úkol

  • Zkuste si různé aspekty dnešního našeho státu promítat to prostředí naší vesničky:
    • Rybáři neuloví tolik ryb, aby nasytili celou vesnici, co budou dělat?
      • Měsíc, půl roku, 10 let (Česká republiky si již 25 let půjčuje)
  • Jeden rybář vynalezne síť a pochytá vše. Budou ostatní rybáři trvat na tom, že mu vše vezmou a ti ostatní budou nadále lovit, anebo přestanou lovit ryby a začnou se učit jak lovit jinou zvěř?

Jiří DVOŘÁK

jednatel společnosti Entrypoint


 
 


« zpět na seznam článků