cz   en

BLOG JIŘÍHO DVOŘÁKA

 

 “Než mít mrtvý firemní FB profil, tak to raději nemít žádný."


« zpět na seznam článků
Lekce 2 (finální část III.) – Jak pokračuje zotročení?

Lekce 2 (finální část III.) – Jak pokračuje zotročení?

 Minulý díl: http://www.entrypoint.cz/blog/lekce-2-cast-ii-jak-probiha-zotroceni/

Adamovi se nakonec podařilo prostřednictvím nabídnutí nadstandardního bydlení a podmínek, které víceméně znemožňovaly Adamovým zaměstnancům odejít, stabilizovat pracovní sílu, která pro něj pracovala.  Ale Adam stále cítil, že nemá pod kontrolou mysl „svých“ zaměstnanců a ani mysl ostatních vesničanů.  Proto vymyslel další plán, jak uchvátit mysl druhých.

Adam věděl, že musí dospělým vzít čas na přemýšlení.

Dále musí v dospělých ukotvit potřebu mít velký majetek.

A v neposlední řadě uchvátit mysl malých dětí, aby jim v hlavě zakódoval, že jiná cesta ke štěstí, než pracovat pro Adama, není.

Sebrat všem volný čas

Nikdo z vesničanů nesmí mít čas přemýšlet nad životem.  Když budou přemýšlet, prokouknou Adamovu strategii.  Když budou mít čas přemýšlet, přijdou na to, jak plést vlastní sítě.  Musím je zabavit tak, aby měli pocit, že si užívají život a přitom nebudou mít čas na přemýšlení.

Adam proto rozjel hned několik aktivit.

Cvrnkaná

Vymyslel mistrovství v cvrnkání kuliček do důlku.  A protože věděl, že většina vesničanů je moc líná na to, aby sama hrála.  Místo toho vymyslel cvrnkací hry, na které se mohli vesničané dívat.  Vymyslel, že každý cvrnkálista představoval jednu část vesnice a vesničané fandili, každý týden se těšili na další cvrnkací zápas a během týdne všichni debatovali o cvrnkání.

Vyprávěná

Adam se domluvil s několika vesničany, že budou každý den na několika místech vždy sedět a vyprávět smyšlené příběhy.  Tato vyprávění měla velkou oblibu.  Vyprávělo se skoro každý den a vesničané je milovali.

Majetek je úspěch

Každý populární cvrnkálista měl velkou chalupu, aby všichni viděli, jak žijí populární a úspěšní lidé.

Ve všech příbězích a ve vyprávěních bylo zmiňováno, že ten, kdo má velký majetek, je úspěšný. 

Škola

Protože v této době si již vesničané ze svých daní platili dva vesničany, aby učili děti počítat, mluvit a psát, vydal se Adam za těmito učiteli a řekl: „Budu Vám dávat navíc ryby, když budete děti navíc ještě učit dle následujícího plánu.“

Plán

  • Milé děti, je velmi důležité, abyste se pilně učily, protože podle toho, kolik bodů získáte v závěrečném testu, si Vás pan Adam bude vybírat, nikdo z vás přeci nechce skončit dělat hlídače nebo strážce
  • Pro pana Adama je dobré pracovat, protože si budete moci pořídit velkou chalupu a tím pádem se vaši budoucí rodině bude krásně žít
  • Buďte chytří, proč šetřit a čekat, když můžete mít velkou chalupu hned a to, co byste ušetřili, dáte měsíčně jako splátku panu Adamovi
  • Nemá vůbec smysl riskovat nějaké jiné aktivity, protože je to vždy velký risk. A práce pro pana Adama je velká jistota

 

Kam to během pár let došlo

Většina vesničanů žilo ve velkých chalupách, které patřily Adamovi.

Většina vesničanů pracovalo pro Adama a ti, kteří ne, tak pracovali pro vesnici (hlídači, strážci, soudce, učitelé).

Pár vesničanů i nadále lovilo ryby po svém, ale měli to těžké.

Cvrnkaná byla nesmírně populární.  Vedly se statistiky, prodávaly různobarevné kuličky, každá část vesnice měla své cvrnkací rituály a probíhala velká mistrovství.

Vyprávěná byla všude.  Lidé utíkali od večeří s rodinou, jen aby stihli začátek vyprávěné.

Děti se předháněly a rodiče je v tom podporovali, aby měly co nejlepší body ve škole a mohly pracovat pro pana Adama.

Myšlenky a otázky k zamyšlení

  • Jak je možné, že vesničané tak lehce propadli cvrnkané?
  • Jak je možné, že vesničané tak lehce propadli vyprávěné?
  • Jak je možné, že vesničané vůbec neřešili, co se jejich děti učí ve škole?
  • Jak je možné, že majetek na dluh byl známkou úspěchu?
  • Zkuste si výše uvedené projít znovu, ale tentokrát:
    • Cvrnkaná = populární sporty
    • Vyprávěná = média, TV, filmy

 

Domácí úkol

  • Podívejte se kolem sebe a zamyslete se, jakým způsobem v nás okolí upevňuje důležitost sportu (všimněte si, že sportovní reklamy nejsou stavěny tak, aby vás motivovaly sport hrát, ale na něj koukat).
  • Zamyslete se, kolik TV programů a filmů nám odebírá čas od přemýšlení nad životem.
  • V naší vesničce práce pro Adama symbolizuje zaměstnání.  Hlídači, strážci, soudce a učitelé státní zaměstnance.   Máte pocit, že naše školství připravuje naše děti na to být dobří zaměstnanci a součást stáda, anebo naše školství vede děti k samostatnosti, individualitě a kreativitě?

 

Jiří DVOŘÁK

jednatel společnosti Entrypoint


 
 


« zpět na seznam článků