cz   en

BLOG JIŘÍHO DVOŘÁKA

 

 “Než mít mrtvý firemní FB profil, tak to raději nemít žádný."


« zpět na seznam článků
Dva indikátory kvality občanů

Dva indikátory kvality občanů

Někteří z vás, co mě sledují delší dobu, víte, že jeden z názorů, které razím, je, že politici nezmění vůbec nic a že ta hlavní změna musí přijít od nás občanů.

Politik je pouze odraz společnosti.  A je to přesně tak, jak jsem již popsal v tomto blogu: http://www.entrypoint.cz/blog/komicke-nadavani-na-politiky/

Lidská přirozenost

Za tento názor jsem často napadán a je to tak v pořádku, protože je absolutně přirozené hledat vždy vinu všude jinde než u sebe.  Je vždy daleko jednodušší ukazovat prstem kolem sebe na viníky, než se podívat do zrcadla a říct, že jsem udělal v životě chyby nebo jsem moc pohodlný třeba vypnout televizi a jít se ven projít.HP-Greenguide-aw_20140409093449943251.jpg

V dnešním blogu bych se chtěl s vámi podělit o určité poznatky v této oblasti.  Jako tradičně zmiňuji, že mým hlavním cílem není vás přesvědčit o pravdivosti či nepravdivosti mého názoru, ale dát vám podněty k zamyšlení, protože již samotný akt zamyšlení se nad zdánlivě běžnými věcmi je jeden z prvních kroků ke změně.

Kvalita voličů

Tak jak jsem popsal zde: http://www.entrypoint.cz/blog/co-volici-od-politiku-nikdy-neuslysi-je-potreba-aby-slyseli/, je důležité si přiznat, že volič není žádný přemýšlivý lumen, ale povrchně se rozhodující člověk, který žádné programy stran nečte, žádné kandidáty si pořádně nelustruje, o politiku se zajímá maximálně tím, co mu naservírují ve zprávách a při debatách u piva o tom, jak se který politik zachoval.

Protože to tak je, tak té do doby, než se navýší kvalita voličů, je absolutně bláhové se domnívat, že zavedení různých referend a přímých demokracií něco změní.  Nezmění, protože 100 němých řekne stejný počet slov jako jeden. Stejně tak jako 5 miliónů.

Ti politici, kteří podporují všechny ty přímé prvky, toto samozřejmě vědí, ale také vědí o tom, co jsem popsal v odstavci Lidská přirozenost.  Takže takový politik ví, že když bude říkat, že volič ví nejlépe, že volič umí rozhodnout nejlépe, lépe než politik, že toto je rajská hudba pro nepřemýšlejícího voliče a že takového politika bude nepřemýšlivý volič podporovat.

Má pravdu Dvořák nebo 5 miliónů kvalitních voličů?

Pojďme se podívat na jeden indikátor.  Představte si, že za vámi někdo přijde a řekne, máš tři měsíce na to vybrat člověka, kterému předáš dispoziční práva ke svému účtu a nesmí to být žádný rodinný příslušník ani známý.  A že tito správci účtu jsou profesně sdruženi a každý má licenci.

Představte si nyní, jak byste k tomu přistupovali.

Po večerech byste googlovali různé tyto lidi a zjišťovali jejich reference a co o nich lidé píší.  Celé dny byste se vyptávali všech svých známých, jestli náhodou někoho neznají.  Dále byste se s vytipovanými sešli na osobní pohovor, chtěli po nich reference, atd.

Zároveň si představte, jak by tito licencovaní správci cizích účtů propagovali své služby.  Snažili by se maximálně doložit svoji věrohodnost, zakládali by si na svých referencích a svoji pověst by hýčkali, protože by věděli, že jakýkoli stín pochybnosti nad jejich věrohodností by znamenal, že si je žádný občan ke správě svého účtu nevybere.

Malé odbočení k televizi

Program televizí je nádherný přiklad kvality občanů.  Nezapomeňte, že televizní společnosti jsou otroky peoplemetrů.  Sledovanost je vše.  Pokud pořad neplní základní parametry, tak je nemilosrdně pohřben.  Dokonce i Česká televize placená z našich peněz řeší sledovanosti.

Tím pádem skladba programů, kterou vidíte, je co většina (a tím myslím opravdu VELKÁ) populace chce vidět.

Nezapomeňte ještě na faktor, že lidé rádi říkají, že se na něco koukají či nekoukají, ale výsledky peoplemetrů jsou nekompromisní.

Vzpomínám si na průzkum, kdy se lidí dotazovali, jak často sledují ČT2 nebo možná ČT24, už si teď nejsem jist, jak to bylo.  Z odpovědí vyšlo, že třeba 15% lidí řeklo, že sledují ČT2/ČT24, ale peoplemetry nekompromisně sdělily, že to je 2%. (přesná čísla si nepamatuji, ale jde o princip).recruitment.jpg

Tedy když se podíváte na programy, něco vám to vypoví:

  • Různé nekonečné low cost seriály
  • Volejte různé věštce
  • Volejte a odpovězte na otázku a vyhrajete peníze
  • Zprávy, jejichž relevance k vašemu životu je 0

Asi se shodneme, že pro přemýšlivé občany by v televizi měly být nejpopulárnější naučné pořady, mělo by vyhrávat zpravodajství, které se snaží eliminovat zprávy o tom, že v Horní Dolní byl spatřen jezevec a když to přeženu, proč vůbec informovat o tom, že někde byla bouračka, anebo že někde nějaký feťák někoho zmlátil, když ve finále mohou být stovky reportáží o šmejdech a stejně šmejdi, jedou vesele dál a nikdo se nepoučí.

Zpět k voličům

A stejně tak, jako televizní programy jen kopírují intelektuální kapacitu diváků a servírují jim přesně to, co chtějí vidět, tak politici a politické strany servírují voličům takové kampaně, které voliče osloví.  Prostě na kvalitě kampaní vidíte kvalitu voličů.

Kdyby zde bylo 5 milionů přemýšlivých voličů, tak by si každý na stránkách Ministerstva vnitra přečetl, kdo kandiduje a jakou má oficiální webovou stránku.  Na těchto stránkách by si stejně tak, jako když hledal toho správce účtu, dočetl úplně vše.

Vygoogloval by si jednotlivé kandidáty a zjistil jejich reference.   Následně by si mezi stranami vybral tu nejlepší, případně poslal dotaz přímo straně či politikovi.

Drsná realita

Tak to ovšem nefunguje.  A nyní se vracím zpět ke své teorii o (ne)přemýšlivých voličích. Protože stejně tak, jako působí výše zmiňované televizní programy jako pěst na oko pro přemýšlivé televizní diváky, tak přeci musí pro přemýšlivé voliče působit:

  • Přijďte, budeme rozdávat koblihy
  • Přijďte, budeme rozdávat guláš
  • Přijďte, bude program pro děti
  • Přijďte, na naši akci vystoupí kapela XY
  • Polepili jsme billboardy se slogany
  • Čepuje se pivo zdarma

Jak to výše uvedené souvisí s politikou, s programem, s referencemi?  Nijak!  Ale jinak ty (ne)přemýšlivé voliče neoslovíte.

Jak to tedy je?

Přátelé, protože kvalita programů v televizi a kvalita volebních kampaní je taková, jaká je na základě jasných průzkumů, kdy se divákům a voličům servíruje to, na co reagují pozitivně, je pro mě právě kvalita kampaní a televizních programů jeden z indikátorů, že problém naši společnosti netkví v politicích, ale v nás občanech.

Proto jeden ze tří pilířů mého Plánu (www.planprocr.cz) je soubor aktivit, které by měly vést k navýšení úrovně občanů, což zákonitě povede nejen ke kvalitnějšímu životu v našem státě, samozřejmě nezávisle na politicích, ale hlavně k zlepšení nabídky televizních programů! ;-)

 

Jiří DVOŘÁK

jednatel společnosti Entrypoint


 
 


« zpět na seznam článků