cz   en

BLOG JIŘÍHO DVOŘÁKA

 

 “Než mít mrtvý firemní FB profil, tak to raději nemít žádný."


« zpět na seznam článků
Dunningův-Krugerův efekt kolem nás

Dunningův-Krugerův efekt kolem nás

Většina z nás bere jako naprostou samozřejmost, že po zasednutí do kadeřníkova křesla, uslyšíme otázku: „Tak jak byste chtěl ostříhat?“. Za celý můj život jsem pak říkával, víc po stranách a nahoře nechat. Nebo jsem si dokonce kadeřníkovi ukázal nějakou fotku sestřihu, který se mi líbil. V závěru mi pak vždy kadeřník ukáže v odrazu v dalším zrcadle, jak mám vyřešené ostříhání vzadu na krku. Já se podívám, zdá se mi to rovné, tak řeknu ok. Na závěr se mě kadeřník zeptá, zdali jsem spokojen. Já řeknu, že jsem a odcházím.

WhatsApp Image 2020-06-10 at 13.57.22.jpeg Foto z 27.07.2017

 Toto jsem praktikoval celý život, až jsem nakonec úplně svůj přístup změnil a nyní ke každému, kdo za své kvalitní služby požaduje po mě finanční odměnu, odpovídám úplně stejně.

„Vy jste profesionál (chcete po mě za svoji službu peníze), tak se mě VŮBEC neptejte, jak to chci“. Takže očekávám, že na základě seznámení se s mojí osobou, s tím, čím se živím, jak vystupuji, jak se oblékám, jaký mám tvar hlavy, jakou mám bio metriku obličeje, jak mi vlasy na hlavě rostou, jak kvalitní vlasy mám, tak toto vše dohromady očekávám, že profesionální kadeřník umí vypozorovat a následně realizovat takový sestřih, jaký je zrovna pro mě ideální.

Ono to má totiž daleko hlubší podstatu a souvisí to s něčím, čemu se říká Dunningův-Krugerův efekt (https://cs.wikipedia.org/wiki/Dunning%C5%AFv%E2%80%93Kruger%C5%AFv_efekt). Jedná se o jeden z mnoha a mnoha kognitivních zkreslení (https://cs.wikipedia.org/wiki/Kognitivn%C3%AD_zkreslen%C3%AD), které zkresluje, jak vnímáme realitu kolem sebe. Tento efekt je v nás geneticky naprogramován již z dob, než jsme se stali homo sapiens a samozřejmě nám pomáhal v evoluční konkurenci.

318750db-5f30-44ab-a56b-56b88ddac188.jpg

Výše uvedený obrázek, který krásně vysvětluje oč jde, jsem našel v článku, který doporučuji přečíst: 

https://www.osel.cz/9295-proc-jsme-vsichni-nadprumerni-piloti.html

Tento jev se bez našeho vědomí projevuje tak, že čím méně o něčem víme, čím nižší schopnosti máme, tak logicky dosahujeme v dané oblasti slabších výsledků, ALE ZÁROVEŇ máme tendenci VÝRAZNĚ přeceňovat dosažený výsledek před ostatními. A naopak, čím více o něčem víme, tím samozřejmě chápeme, jak málo vlastně o dané problematice víme a máme tendenci podceňovat své schopnosti.

Než se vrátíme k mému kadeřníkovi, krásným příkladem budiž komentáře pod mými videi z hladovek, co dělávám. Když si představím, kolik knížek, rozhovorů, odborných materiálů jsem k hladovce přečetl. Když si představím, jak vše, co jsem se dočetl naprosto souhlasilo s mojí vlastní životní zkušeností. Když si představím, s kolika fundovanými doktory, a to jak v Čechách, tak v zahraničí jsem již o hladovce hovořil, a pak, když o hladovce natočím video, tak mi tam lidé píší, jaký jsem blb a tupoun a co to píši za kecy. Tak to je naprosto přesně Dunningův-Krugerův efekt.

Takový komentátor u mě na FB, a že jich je, je úplně to samé, jako účastník talentové pěvecké soutěže, který nám ve svém medailonku povídá, jak miluje zpěv, jak je zpěv celý jeho život a pak, když vyleze před porotu, tak se za něj propadáte hanbou (cringe) a ještě víc, že dokáže ještě polemizovat s porotou, že jeho zpěv je úžasný.

 

Je to to samé, jako když Zdeňkovi Pohlreichovi nebo Gordonu Ramsay začne majitel prázdné krachující restaurace, že ta příšerná rádoby specialita, co zmiňovaným pánům naservírovali, že je naprosto v pořádku, že si nikdo nestěžuje a že se pan Zdeněk a pan Gordon totálně pletou.

 

 A protože jsem člověk, který chápe, že je ovlivněn, stejně tak, jako každý z vás Dunnigův-Krugerovým efektem, odpověděl jsem při vstupu do Thomas Barbershop https://www.thomasbarbershop.com/, na otázku svého kadeřníka/barbera Tomáše H., jak to dnes ostříháme, následovně:

„Tomáši, nechám to úplně na Vás, chci, abyste mě ostříhal tak, aby se to hodilo k mému oblečení, co mám teď na sobě. Měl jsem košili, vestu, oblekové kalhoty. Zároveň chci Tomáši, aby to šlo v souladu s tím, čím se teď primárně živím“.

Chodí za mnou různí podnikatelé, politici, investoři a zástupci různých společností. Přichází na doporučení, protože buďto z osobní zkušenosti, nebo na základě nějaké třetí osoby, která jim o mně pověděla, došli k závěru, že jen ten Jiří Dvořák s červenými brýlemi a žijící podle filozofie Entrypoint je schopen vymyslet naprosto geniální (jednoduché, ekonomické, přirozené, avšak zdánlivě velmi kreativní a „out of the box“) řešení pro jejich problém.

„Takže, Tomáši, nechám to na Vás, ale chci, aby sestřih šel s tím, jak jsem oblečen, jak vypadám z pohledu bio hardware, ale hlavně, aby to byl účes, který jde v ruku v ruce s tím, jaké myšlenky sděluji svým klientům“.

Tomáš se do střihání pustil. Abych jej ještě popíchnul, tak jsem Tomášovi vyprávěl, že budu zrovna ten den mezi meetingy živě vysílat, jak jím své první jídlo.

Musím říct, že jsem byl ze sestřihu nadšen. Proč? Protože, kdybych opět žvanil své představy, jak ostříhat chci, tak bych nikdy nemohl mít tento nový sestřih. A je to opět Dunningův-Krugerův efekt. Ve skutečnosti vůbec nevím nic o vlasech, a proto potlačím své snahy radit.

 

4e72d798-8e0e-404e-a0eb-613a421e06bb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jsou oblasti, kde si to již uvědomujeme. Nikoho z nás by asi ani nenapadlo, diskutovat s operatérem, jak nás bude operovat. Nikoho z nás by asi ani nenapadlo radit zubaři, jak má vrtat náš zub.

Stejně tak ovšem bychom měli přistupovat ke všemu s vědomím, že i když si myslíme, že je něco super, že to stále může být jen náš blud vytvořen Dunningův-Krugerovým efektem.

Na závěr dodám odstrašující příklad tohoto efektu v politice. A zmínil jsem to již v rozhovoru, který jsem poskytnul v roce 2016, když jsem představil Plán pro ČR (www.planprocr.cz)

 94125d0a-1175-4d80-81bf-de661e816ff8.jpg

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Blogger-ktery-oslovuje-lidi-Kvuli-karikaturam-vysli-muslimove-do-ulic-po-teroristickych-utocich-jsem-jich-cekal-miliony-Nic-Tichy-souhlas-429695

„Druhá věc je, jak komunikovat s veřejností. Aktivně tak, aby lidé začali nad věcmi přemýšlet. Protože když řeknu třeba: udělat u výběrového řízení na dostavbu Temelína referendum, všichni řeknou: Dvořáku, zbláznil ses, to musí dělat odborníci. Ale je zajímavé, že když jsou volby, tak v tu chvíli tu máme pět milionů profesionálních personalistů, kteří jsou schopní se rozhodnout, kdo je ten nejlepší, a dát mu hlas”.

Není tomu tak. Není pravdou, že volič ví nejlépe. Ne, volič by si měl přiznat, že neví vůbec nic, protože od rána do večera má plnou hlavu toho, aby on a jeho rodina vůbec přežili. Nemá čas ani schopnost, aby studoval lokální a celostátní rozpočty. Nemá čas ani schopnost, aby dokázal predikovat, jestli je lepší investovat do zeleně nebo infrastruktury.

A bohužel, kvůli Donningův-Krugerovu efektu, si volič myslí, jak to vše ví, a že vlastně volič sdělí politikovi seznam požadavků a politik je pak plní. Někteří si pak třeba (nikdo to nedělá, protože se tam stejně nic nedozví) i čtou volební programy a snaží se přijít na to, která strana může z voličova seznamu požadavků splnit nejvíce.

Uvědomělý volič, který si uvědomuje existenci Donningův-Krugerova efektu ví, že vůbec ve skutečnosti neví, co je pro jeho stát a rozvoj místního území nejlepší.

Naopak, volič má pouze řešit, že v dnešním dynamickém prostředí, kde VŠECHNY politické sliby a plány na celém světě skončily v koši poté, co přišla pandemie, zdali je kandidát člověk, který se umí poradit, který umí reagovat pružně na změny, který dokáže předvídat změny, umí přijímat složitá rozhodnutí a vysvětlovat je, protože pak se nestane, aby, když přijde jakákoli krize, bezradně implementoval zbrklá řešení, která nás ve finále všechny poškodí.

Ale to volič neřeší, jinak by přece nesbíral ty různé přitroublé letáčky, obrandované žetonky do nákupních vozíků a další velehovadiny, co ti politici nutí lidem.

A proč to ti bambulové dělají? No, protože dnešní standard dělání politiky není, že za politikem Tomášem přijde volič Jirka a řekne: „Ověřil jsem si tě jako člověka. Zjistil jsem, jak tě vnímají tvoji obchodní partneři, jakou pověst máš u lidí, kteří tě léta znají, a proto ti dám svůj hlas a VŮBEC mi teď neříkej, jak mě budeš střihat, protože vím, že si důkladně zanalyzuješ, co tebou spravované území potřebuje k tomu, aby se nám zde lépe žilo“.

Ne, dnes to funguje tak, že politik si zaplatí agenturu, aby zjistila, co lidé chtějí slyšet, a pak jim to naservíruje na zlatém podnose, přesto, že je to pro ty občany a pro ten stát špatně.

To, jak funguje dnešní politický marketing jsem popsal již zde:

a4b40c94-c123-43f8-a331-69e0f571106f.jpg

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/S-expertem-o-politickych-kampanich-ANO-nevyjimaje-550109

Proto pamatujte na Donningův-Krugerův efekt. Čím méně o něčem víte, tím větší pocit, jak strašně o tom víte, máte.

A naopak, čím více budete o něčem vědět, tím budete mít pocit, jak strašně málo o tom víte, a budete se podceňovat.

Já již dnes vůbec neřeším, jestli si myslím, že mi něco jde nebo nejde, a jen si vyhodnocuji, jaké reakce na své činnosti zaznamenávám. Například dnes již říkám, že umím asi vařit. Protože takové reakce, jaké mají lidé na mé vaření, jsem za svých předchozích 42 let nikdy nezažil.


 
 


« zpět na seznam článků